بَاب
الْمُصَلِّي
إِذَا خَلَعَ
نَعْلَيْهِ
أَيْنَ
يَضَعُهُمَا
89. Namaz Kılan Kimse
Ayakkabılarını Çıkardığı Zaman Nereye Koyar?
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ عُمَرَ حَدَّثَنَا
صَالِحُ بْنُ
رُسْتُمَ
أَبُو عَامِرٍ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ قَيْسٍ
عَنْ يُوسُفَ
بْنِ مَاهَكَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
صَلَّى
أَحَدُكُمْ
فَلَا يَضَعْ
نَعْلَيْهِ
عَنْ
يَمِينِهِ وَلَا
عَنْ
يَسَارِهِ
فَتَكُونَ
عَنْ يَمِينِ
غَيْرِهِ
إِلَّا أَنْ
لَا يَكُونَ
عَنْ يَسَارِهِ
أَحَدٌ
وَلْيَضَعْهُمَا
بَيْنَ رِجْلَيْهِ
Ebu Hureyre (r.a.)'den rivayet
edildiğine göre, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Sizden bîriniz
namaz kılmak istediği zaman ayakkabılarını sağına veya soluna koymasın. Çünkü
onun solu başka bir kimsenin sağı olur. Ancak solunda hiç bir kimsenin
bulunmaması hali müstesna (o zaman soluna koyabilir). (Şayet solunda da birisi
varsa o zaman onları) ayaklarının arasına koysun.
Diğer tahric: el-Hakim, el-Müstedrek, I, 259; el-Beyhakî,
es-Sünenu'I-kübra, II, 432.
AÇIKLAMA: Ayakkabılarda pislik bulunma ihtimali
olduğundan namaz esnasında sağ tarafta ayakkabı bulunması sakıncalıdır. Çünkü
sağ taraf devamlı surette saygıya layık görülmüş ve her türlü pisliklerden korunmuştur.
Bu bakımdan sağ elin taharette ve benzeri yerlerde kullanılması caiz değildir.
Çünkü insan yemek yerken pislik tuttuğu elle ağzına yemek götürdüğü sırada
pisliği hatırlayarak iğrenebilir.
Aynı
şekilde insanın namaz kılmak istediği zaman ayakkabıları sağ tarafına koyması
sakıncalı görülmüş, burada da sağ taraf üzerinde pislik bulunması ihtimali
olan ayakkabılardan korunmuştur.
Bu
sebeble namaz kılmak isteyen kimse ayakkabılarını sol
tarafında, bir kimse,bulunmuyorsa soluna koymalıdır.
Ancak sol tarafında da bir kişi varsa, bu defa ayakkabılar o kişinin sağına
konmuş olacağından yine caiz olmadığı gibi, aynı zamanda o kişiyi rahatsız
edeceğinden haram işlenmiş olur. Öyleyse solunda namaz kılan bir kimse olduğu
zaman ayakkabılarını ayaklarının arasında kalan boşluğa veya secdede göğsünün
altına gelecek şekilde önüne koyabilir. Bunda bir sakınca yoktur. Nitekim bu
konu 655 numaralı hadis-i şerifte de ifade edilmektedir.